Wisconsin - Illinois - Tennesee - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Wim Bekendam - WaarBenJij.nu Wisconsin - Illinois - Tennesee - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Wim Bekendam - WaarBenJij.nu

Wisconsin - Illinois - Tennesee

Door: Wim Bekendam

Blijf op de hoogte en volg Wim

18 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Memphis

USA 2015 10 14 ~ 17

De rit vanuit Wisconsin naar st Louis in Missouri voert ons een uur of vier door Illinois. Dit is niet het meest spectaculaire deel van de VS, daar had tante ons al voor gewaarschuwd, vooral doordat de oogst al van de velden gehaald is en het landschap plat als een Hollands dubbeltje (maar dan een paar uur langer). Het was de bedoeling dit stuk op te leuken door voor een deel ervan “good old route66” te gebruiken. Helaas werden onze verwachtingen hiervan niet echt beantwoord, want het kan hier niet tippen aan de nostalgie die we ervan in 2011 in het westen van de VS opgedaan hebben. De “detour” die vanwege een ongeval op de snelweg nogal wat extra verkeer over onze ouwe zessenzestiger stuurt helpt daar zeker niet bij. We houden vol en bekijken een antieke houten overdekte brug. Best wel aardig, maar hij had er ook gisteren nagebouwd kunnen zijn en we vertrouwen erop dat de restauratie met de nieuwe betonnen fundering beslist noodzakelijk was. Uiteindelijk bereiken we vroeg in de avond ons motel dat een prima authentiek Mexicaans restaurant als buur heeft.
Na een goede maaltijd en overnachting gaan we op weg naar ons laatste 66-doel van deze trip. Dat is de “Chain of rocks bridge”. Een echt heel mooi roestende ijzeren overspanning boven de Mississippi rivier. Het was van 1929 tot 1965 onderdeel van de weg van Chicago naar Los Angeles. We lopen de hele brug over van Illinois naar Missouri, dat is goed voor een wandeling van één mile (1,6 km) enkele reis. Wij blijken de enige bezoekers te zijn die de hele oversteek afleggen en dezelfde afstand ook terug wandelen.
De volgende stop is St Louis waar we de “Gateway Arch” bezoeken. De glimmend metalen boog is hoger dan het Vrijheidsbeeld in New York en maakt daarmee inderdaad behoorlijk indruk. Het omliggende park blijkt een bouwput geworden te zijn. De kaartjes om erin omhoog te mogen gaan zijn voor vandaag uitverkocht. En de rij bezoekers die er blijkbaar wel een kaartje voor bemachtigd hebben maakt ook indruk. We zijn eigenlijk wel blij dat we hier niet in aan hoeven te sluiten. We stellen ons tevreden met de buiten kant vanaf begane grond. Dat geeft ons wat meer tijd voor een ander typisch Amerikaanse tijdbesteding: shoppen.
Eerst lunchen we in de Morganstreet brewery, waar ik (echt waar!) mijn allereerste hamburger deze keer in de VS nuttig. Deze aangename spijs combineer ik met een proeverij van 6 (mini glaasjes) biertjes van deze brouwerij. Aurelia houdt het als BOB(-ster) bij water met een gezonde salade.
Met voor elk wat nieuwe garderobe voor on-Nederlandse prijzen gescoord te hebben, rijden we alvast een stukje in de richting van Memphis in Tennessee. De volgende ochtend onderbreken we de tocht naar deze stad bij een ander outlet centrum en gaan nog even op herhaling.
Memphis verrast ons aangenaam met haar bruisende Bealestreet. Ons motel ligt er nog geen ½ km vanaf, dus we wandelen er vrijwel direct doorheen. De muziek komt je overal tegemoet en onderaan de straat stroomt de brede Mississippi. Vandaag beperkt onze looproute zich tot motel – Bealestreet – Great River – Bealestreet (top etentje met live band in de BB King club) – motel. We zijn een beetje overdonderd, geweldig is het hier!