Dag 3 - 14 oktober - Reisverslag uit Louisville, Verenigde Staten van Wim Bekendam - WaarBenJij.nu Dag 3 - 14 oktober - Reisverslag uit Louisville, Verenigde Staten van Wim Bekendam - WaarBenJij.nu

Dag 3 - 14 oktober

Door: WimBekendam

Blijf op de hoogte en volg Wim

14 Oktober 2010 | Verenigde Staten, Louisville

Vanmorgen was er weer een briefing om 7 uur, vaste prik de rest van het toernooi. Deze keer wat minder spannend dan gisteren. Eén van de scheidsrechters schoof voor het eerst aan: Carol Voelker. Een spontane jonge dame die al 3 keer eerder tijdens Cynosport World Games gekeurd heeft, ook in 2006 toen Gert er debuteerde. Je krijgt dus de groeten van haar, Gert. Trouwens ook van de hele waslijst die je me doorgegeven hebt, en waarvan ik minstens de helft vergeten ben. Maar je naam en reputatie waart hier nog altijd rond. Natuurlijk doe ik mijn best om dat minstens te evenaren. Die poging is tot nu toe in ieder geval erg plezierig en enerverend. Net zoals de belofte van Relinde, komt ook die van Gert uit dat dit een evenement is om nooit meer te vergeten. En dan is het weekeinde waarin de climax plaats moet vinden nog niet eens begonnen.

Vandaag stond ik in de Westhall, waar de ringen 4 en 5 ondergebracht zijn. Deze is gescheiden van de Broadbent Arena, waar de ringen 1, dat is de main ring, 2 en 3 gehuisvest zijn. Er tussen in is de hal waarin de honden in kennels kunnen bivakkeren. Gelukkig voor het onderkomen van de viervoeters is daar volop ruimte. Maar het vergt een stevige wandeling van een paar honderd meter om van de ene naar de andere locatie voor de wedstrijd te komen. Het is verboden om dit met een gemotoriseerd vervoermiddel te overbruggen, dus daar is onze praktische huurauto ook al niet goed voor.

Op het programma stond o.a. het Team Standard, dat ontworpen is door Steve Drinkwater (de Aussie). Hij had een pittig parkoers ingestuurd waarop vooral de grotere honden zich aardig stuk op konden bijten. Ik kreeg de hele dag de 22” (55 cm) te keuren. In totaal 335 honden. Een pittige en erg uitdagende klus. Heel weinig honden kwamen foutloos rond. Dat ik blijkbaar wat strenger op de fly-off’s ben dan Amerikaanse judges zijn, was daar ook wel debet aan. Toch kreeg ik hierover tussendoor een bemoedigend compliment één van de USDAA-officials. Hij had wat geklaagd erover gehoord, maar concludeerde dat ik juist correct volgens de reglementen de fly-off’s beoordeelde. Natuurlijk deel ik die visie. Mijn neiging om direct te diskwalificeren weet ik steeds beter te onderdrukken, maar reken daar in Nederland niet op.
Ik ben opnieuw “impressed” door de bijna feilloze manier van het nemen van de schutting. De kwaliteit ervan voor de kattenloop was nu ook op hoog niveau. Dit waren duidelijk betere honden dan de performance klasse van gisteren en er werd een stevig tempo aangehouden. Heerlijk om zo een hele dag toppers voorbij te zien komen.

Aurelia kwam in de loop van de middag samen met tante een kijkje nemen. Dat beviel goed, want tante was daarna niet meer weg te branden. Aurelia heeft haar wat in’s and out’s van de agility bijgebracht. En er is weer een fan aan de behendigheid-familie toegevoegd.

Vanavond heb ik voor het eerst met tante een mall bezocht. Dat leverde een aangename maaltijd in een biologische supermarkt op, een paar flesjes van dat lekkere bier dat ik dinsdagavond geproefd heb en nog wat van dat andere bier dat ze eerder meegebracht hadden (blijkt niet echt zo biologisch te zijn als in heb laten voorkomen, maar wel lekker). Ook is er wat scheidsrechtersmateriaal vervangen:
• Een nieuwe fluit omdat de fingergrips gebroken zijn en ik daardoor steeds loop te prutsen met dat ding. (FHN-scheidsen zijn blijkbaar redelijk uniek met het gebruik van de fingergrip-fluit.)
• Extra (scheidsrechters-) sokken omdat ik er onvoldoende had om zes dagen erin door te komen.
• Een nieuw horloge,omdat het waterproof exemplaar dat ik mee genomen heb niet bestand bleek tegen het afspoelen van het aangekoekte “dirt” waarmee de bodem van de wedstrijdringen is samengesteld.

Die “packed dirt” vloer levert wel wat problemen op. Het is behoorlijk hard om op te lopen. Dat voel je ook als scheids natuurlijk. Maar door het opdrogen ervan gaat er ook steeds meer stof los komen. Gisteren was het erg vervelend in de Arena, en vandaag in de hal leverde het ’s middags ook klachten aan luchtwegen en ogen op. Een aantal mensen is stofmaskers gaan dragen. Ik weet niet of dat ook voor mij een goed idee is, want ik ben nu al voor een paar honden een angst aanjagende verschijning in de ring. Hopelijk kunnen ze met wat extra water op het “dirt”deze stof problemen de komen de dagen onder controle krijgen.

We genieten elke avond van de reacties die we terug krijgen op deze verslagen en beseffen daardoor nog meer hoeveel geluk wij hebben dat we de gelegenheid gekregen hebben om dit te doen. Vooral het lezen dat Djingels en Toyah het ook plezierig hebben en zelfs zonder ons goed kunnen presteren maakt het genieten hier nog groter.
We gaan bij terug komst dus gewoon weer op voor het AHC- kampioenschap apporteren. Cindy, wil je het dirigeren bij Djingels nog even onder de knie brengen?

Voor degenen die benieuwd zijn hoe er meerdere opstellingen van één parkoers identiek neer gezet worden, volgt hier een kort lesje landmeetkunde. Er wordt gebruik gemaakt van een lokaal coördinaten stelsel, waarvan de assen evenwijdig zijn aan de zijden van de ring. Een meetlint word over één van de assen uitgerold en haaks daarop worden met een tweede as de toestel centra uitgezet. Een eventuele hoekverdraaiing kan ook op één van de assen worden vastgelegd. (Zie ook: Alberda, elementaire geodesie.)

  • 15 Oktober 2010 - 05:17

    Alie Bekendam:

    Lieve Wim en Aurelia,

    Hoewel veel van wat je schrijf voor mij abracadabra is, geniet ik van jou verslagen. Fijn dat je zo geniet. Ik wens jullie nog heel veel plezier in de VS. Liefs van je zus.

  • 15 Oktober 2010 - 16:31

    Cassandra:

    Hoi lieve Wim en Aurelia,

    Tjee ik was al trots op mijn zwager zijn prestaties op het gebied van de hondensport maar nu begin ik ervan te glimmen. Zoals ik het lees is het wel hard werken maar toch ook genieten. Ook leuk om een foto van tante Lucienne te zien. Veel plezier daar met elkaar. Hier missen jullie alleen maar Hollands regenachtig weer. Veel groeten van ons allemaal!

  • 15 Oktober 2010 - 18:10

    Gert Siekmans:

    Erg leuk om over jouw(jullie) ervaringen te lezen. Carol is inderdaad een erg leuke collega. Ik lees dat je het erg naar je zin hebt en dat het keuren goed gaat. Fijn om te horen. Jammer dat de ondergrond zo hard is, na enkele dagen intensief keuren zal je vast goed je voeten voelen.

  • 15 Oktober 2010 - 18:16

    Jeannette:

    Hoi Aurelia en Wim,

    Zie nu eindelijk een foto van tante na de verhalen gehoord te hebben ;-) . Fijn dat jullie het leuk hebben.
    Fijne vakantie nog!

    Liefs
    Jeannette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Louisville

Wim

In 2015 mag ik voor de 3e maal als scheidsrechter meewerken aan de Cynosport Worldgames. Deze keer vinden die plaats in Murfreesboro Tennesee. Meer info over dit evenement is te vonden op: http://www.usdaa.com/.

Actief sinds 31 Aug. 2010
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 77087

Voorgaande reizen:

06 September 2019 - 09 September 2019

Cherkasy open agility

21 Oktober 2015 - 25 Oktober 2015

USA 2015 Chicago - Cynosport - Atlanta

02 April 2013 - 07 April 2013

ACE 2013 Girona Spain

08 Mei 2012 - 16 Mei 2012

WAC 2012 Texas USA

17 Oktober 2011 - 07 November 2011

Rondreis Zuid-West USA

11 Oktober 2011 - 17 Oktober 2011

Cynosport Worldgames 2011

18 Oktober 2010 - 30 Oktober 2010

rondreis Amerika 18 t/m 30 oktober 2010

09 Oktober 2010 - 18 Oktober 2010

CynoSport World Games 2010

20 September 2018 - 30 November -0001

2018 Down under Agility

Landen bezocht: