Terug naar Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Wim Bekendam - WaarBenJij.nu Terug naar Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Wim Bekendam - WaarBenJij.nu

Terug naar Cairns

Door: Wim Bekendam

Blijf op de hoogte en volg Wim

20 Oktober 2018 | Australië, Cairns

Omkeren
Ook de rit terug uit Daintree Forrest was erg mooi. We zijn eerst zover als we durfden noordwaarts gereden. Bij het bord “only 4WD” is de camper omgedraaid. Ik vond dat laatste stukje gravel road stiekem wel spannend, vooral omdat er maar geen “two wheel drives” op mijn heenweg vanuit tegengestelde richting terug kwamen. Behalve door een flinke lading stof heb ik ons mobiele verblijf niet verder beschadigd.

Buren
In de buurt van Port Douglas kunnen we weer “on-line”. De camping die het meest praktisch gelegen lijkt, blijkt niet de charmes te hebben van onze vorige overnachtingsplaatsen. We nemen er voor deze keer genoegen mee.
Wel brengt deze plaats weer een interessante ontmoeting. Dit keer met het gezin naast ons, dat vanuit Victoria hierheen is gekomen om “gezondheidsredenen” van de moeder en nu in hun tenten op deze camping is komen wonen. Tijdens het gemeenschappelijke gebruik van de campingkeuken hoor ik hun relaas over het verschil tussen 3000km kouder zuid Australië en ons luxe bezoek hier. Mij treft vooral de vraag van hun dochter over “ons” migranten probleem, dat zojuist op haar school is behandeld. Ik hoop voldoende nuances voor haar te hebben aangedragen om zelf haar opinie te kunnen vormen.

Mossman Gorge
Eén van de toeristische trekpleisters ten noorden van Cairns is de kloof bij het plaatsje Mossman. Het blijkt een broeierig zwetend wandelingetje te zijn, dat niet heel veel toevoegt aan wat we de afgelopen dagen in Daintree al ervaren hebben. Wel zijn de ontmoetingen met de Belgen en Nederlanders, die daar zoals overal ook zijn, grappig. Omdat de communicatie steeds in verschillende versies Engels begint en er steevast op uitdraait dat we te horen krijgen en mogen vertellen wat de wederzijdse reisplannen zijn.

Palm Cove
De laatste overnachting met de camper wordt weer pal aan de oceaan gevonden. Een mooie camping in het leuke plaatsje Palm Cove. We kunnen er zelfs onder het toeziend oog van de lifeguard, met minimaal risico op “stingers” heerlijk de golven trotseren.
En tijdens een pauze in de Irishpub aan de boulevard testen we een in Dublin geleerde wijsheid uit. Er wordt beweerd dat Guinness steeds minder goed smaakt naar mate het verder vanaf haar brouwketels gereisd heeft. Ons onderzoek wijst uit dat dit niet op waarheid berust.
De verse oesters die we op een ander terras proeven smaken trouwens wel prima omdat ze nauwelijks vervoerd zijn.

Camperloos
Nadat we de mobiele bungalow, met wat weemoed, hebben terug gegeven aan de rechtmatige eigenaar vinden we onderdak in een keurige hotelkamer in Cairns. Er is eigenlijk niks mis mee, maar allebei missen we ons wagentje nu al. Het ligt er waarschijnlijk aan dat je zoiets als een gang door moet, voordat je buiten bent.

Mud crab
Met dank aan de tip uit “Lonely Planet” vinden we een perfect lunchadres om de mobiele heimwee te verwerken. In de haven liggen een paar mooie boten van Prawn Star, waarop we heerlijke verse zalm-sashimi kiezen. En omdat ik hiervan in Nederland bij Masterchef Australië meerder keren iets van meegekregen had, wordt de “mud crab” ons hoofdgerecht. Zo vers als maar mogelijk, levend, wordt ons exemplaar eerst ter goedkeuring aan de gemeenschappelijk tafel gepresenteerd. Gezien de reactie van het groepje uitgelaten Australiërs aan bakboord kozen wij goed. Nadat de krab op de naastgelegen boot in een enorm bad kokend water bereid en vakkundig opengehakt was, wilden onze tafelgenoten het gerecht aan stuurboord eerst fotograferen voordat wij ervan konden geproeven. Wij hebben van een heerlijk puur gerecht genoten.
Het is niet mijn gewoonte om in mijn verslagjes reclame te maken, maar voor dit adres maak ik graag een uitzondering. Mis de kans niet om als je hier in de buurt bent aan boord te gaan van dit bijzondere restaurant in de haven.

Kangaroo
Omdat de lunch behalve heerlijk ook erg licht verteerbaar was, zijn ’s avonds in de stad op zoek gegaan naar nog een goed adresje om te eten. Nadat de andere tip uit Lonely Planet bezet blikt, omdat er juist een -iets te druk- feestje gevierd werd, belanden we in een tapas-fusion-bar. Samen delen we drie verschillende keuzes uit het menu; pompoen ravioli, spareribs en kangoeroe tartaar. Deze smaakten respectievelijk: lekker, geweldig en bijzonder heerlijk.

En door
Nadat de koffers opnieuw zijn ingepakt en onze mascotte Skippy er ook een plekje in heeft gevonden, gaan we vliegend verder. We verlaten de oostkust en landen na een paar uurtjes vliegen een paar duizend kilometer verderop in het midden van dit continent.