Hervey Bay - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Wim Bekendam - WaarBenJij.nu Hervey Bay - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Wim Bekendam - WaarBenJij.nu

Hervey Bay

Door: Wim Bekendam

Blijf op de hoogte en volg Wim

09 Oktober 2018 | Australië, Hervey Bay

Camper-dag 1
Het oppikken van de camper is Brisbane verliep soepel, maar voordat we ermee weg mochten rijden zaten we wel anderhalf uur achter op ons, nergens op gebaseerde, reisschema voor de eerste camper-reisdag. Onze bungalow op wielen is fonkel nieuw en heeft tot nu toe nog maar 3030 kilometertjes afgelegd. Alles lijkt het te doen en we sturen, dank zij de “right side” ervaring Sidney-Tamworth-Brisbane in de compactere bolide, zonder problemen richting Noosa.
Daar vinden we een overnachtingsplekje op de camping van de locale sea-scouts. Van ons als gasten wordt ook enige discipline verwacht, door stil te zijn tussen 10 pm en 7 am & onze alcohol consumptie te beperken tot een paar meter rondom de door ons ingenomen kampeerplaats. Daar kunnen we wel mee leven. De plaats zelf vinden wij iets te toeristisch. Door de voorjaarsvakantie hier is het ook behoorlijk druk.

K’Gari, paradijs
Een van mijn keuzes deze vakantie is het bezoeken van Fraser Island. Op zo’n 300 kilometer ten noorden van Brisbane ligt Hervey Bay met het grootste zandeiland ter wereld, Fraser Island, er pal voor de kust. De aboriginals die daar woonden noemden het K’Gari, vrij vertaalt: Paradijs. Tegenwoordig is het eiland een nationaal park en beschermd als onderdeel van Unesco’s wereld erfgoed. Er zijn vrijwel geen verharde wegen op het eiland, dus kan het alleen met ruige terreinwagens gemotoriseerd bezocht worden.(Lopend mag en kan dus ook). Weer gaat onze planning de mist in, omdat zo’n bezoek op zondag niet meer gereserveerd kon worden. Na een “verplichte” rustdag rondom de camper, op een plekje direct aan de oceaan, worden we opgehaald door Bret in zijn busje met vierwielaandrijving. Met in totaal 17 gasten worden we door hem naar het eiland gebracht. Daar bestuurt hij zijn voertuig ervaren over eigenlijk onbegaanbare banen zand. Zo bezoeken we verschillende pleister plaatsen. Zoals de beek met vrijwel onzichtbaar helder water bij Central Station (het voormalige boomkap basiskamp); het scheepswrak Maheno; de voor de locale Aboriginals heilige gekleurde duinen; de grootste oerboom van het eiland en het in blinkend wit zand gelegen en ongelofelijke heldere Lake McKenzie. We hebben het geluk één van de wilde dingo’s op het strand tegen te komen en bij de afvaart van de veerboot terug naar het vaste land wandelt er zowaar nog eentje onder de pier door.

Whale spotting
Eigenlijk hadden we het bekijken van walvissen later op onze reis voorgenomen. Maar onze mede Fraser Island bezoekers adviseerden het vooral nu en hier te doen. De Humpback Whales , bultrug vinvissen, bezoeken de wateren voor de kust van Hervey Bay in deze periode voordat zij richting Antarctica zwemmen. Op de snelle kleinere boot van de Pacifiic Whale Organisation racen richting Paradise Bay, aan de andere kant van Fraser Island, en ontmoeten daar verschillende “pods”. Die bestaan uit een moeder en een kalf(je) en soms een begeleidende man. Die man is eigenlijk nooit de vader van dat jong, maar hij gooit alvast wat charmes in de strijd om voor volgend nageslacht de kansen op inteelt te voorkomen.
Wij vinden het knap van de bemanning hoe zij uit die blauwe zee-massa de locaties van de walvissen kunnen traceren. Het fotograferen van die walvissen is voor mij een andere uitdaging. Die beesten duiken nooit op waar je ze verwacht. En de autofocus van mijn camera blijk ook nogal wat moeite met het onderscheid maken tussen Pacific en Whales.

En door
We kijken tevreden terug op onze tweede camper-stopplaats. Omdat we hier meer dagen hebben doorgebracht dan we van plan waren, nemen we ons voor de volgende dag meer kilometers te gaan maken.